Coronabunker

Wat is de overtreffende trap van opgesloten? Opsluiten, opgesloten, volgens mij klopt het niet. Met deze woorden kom ik ook niet verder. Ik zoek naar woorden. Maar het gevoel opgesloten te zijn, kan veel verder gaan dan deze woorden doen. Voelen als een spelonk. Adullam?

Persoonlijk heb ik echt niet te klagen. Verre van dat! Ik heb een man die gezellig thuis zit te werken. Ja, we hebben wel afspraken gemaakt waar we ons aan houden. Af en toe mopperen we een keer op elkaar. Wij zijn verre van volmaakt! Maar kijk ik naar de 100% dan geef ik het samen thuis zijn een 95%. Wat ik af en toe mis is even mijn eigen weg gaan. Hoe eigenwillig kun je zijn! Blijft er dan in een mens altijd iets over van ontevreden zijn met zijn lot? Zoek ik onbewust toch naar de hemel op aarde? Even in de spiegel van Gods Woord kijken! Even stil staan en nadenken over wie ik nu op dit moment ben. Zullen we samen eens een lijst maken met Gods zegeningen? Maak ook een tweede kolom. En in de tweede kolom zetten we een lijst met tekortkomingen, zonden, schulden.  Dan wordt 100% een ander verhaal. Wie krijgt dan de hoogste score? Doe het maar eens, alleen, met uw man of met uw hele gezin.

Opgesloten? Opgesloten! Maar wel met veel zegeningen! Is corona een oordeel? Zijn er zegeningen tijdens corona? Ook zo’n vraag om eens over na te denken. Ik deed dit in de achterliggende weken. Meer en meer zag ik de zegen erin. Wat een zegen toch als God op elke deur de klopper met harde klop laat vallen en roept achter de gesloten deur? ‘Kom tot mij! Bekeer je en leef!’ Ik denk aan de koperen slang. Eén blik! Leven! We keren ons nu toch niet meer af? Dan is het niet EEN oordeel maar ligt HET oordeel op ons! Een oordeel ligt nog buiten ons. HET oordeel heeft mij persoonlijk getroffen!

Deze blog wil ik schrijven als één van de vele hulpmiddelen voor wie dit nodig heeft. Een hulpmiddel om de spelonk tot een serre te maken. Open vensters!

Eerst voor gehuwden een kort woord. Maak de tijd die je samen nog krijgt tot een gezegende tijd. Wanneer treft ons het virus? Overleven we dit? De tijd kan kort zijn. Neem de tijd voor elkaar nu de meeste agenda’s leger zijn dan ooit. Ook al kunnen veel spanningen om werk, financiën en langere termijnscenario’s ons bezig houden. Bedenk dat we NU de tijd krijgen voor elkaar. Laat deze tijd je niet vullen met zaken die je niet kunt voorzien of overzien. Laat dat even liggen voor later. Makkelijk gezegd? Het zijn de woorden van de Heere Jezus zelf. ( Zoek eerst wat belangrijk is. Vandaag heeft genoeg aan zijn eigen zorgen. Vandaag, morgen en volgende week ben IK Dezelfde. De haren van je hoofd zijn geteld. Allemaal!). Makkelijk gezegd? Sta eens stil en denk na wat jullie samen nodig hebben om stress een open uitgang te geven. Mijn man heeft momenteel twee banen. Beide bedrijven staan onder druk. Daarin heeft hij een stressvolle dag. Dag aan dag. Hoe blijven we dan samen bij de tekst uit psalm 68? Dag aan dag draagt Hij ons! We kunnen later uit bed. Zijn reistijd heeft hij nu niet. We doen dit niet. Bewust. Elke morgen drinken we koffie, op de bank met een boek. Daarna gaan we een half uur wandelen voor we samen gaan werken. Elk pauzemoment ben ik er om zijn verhaal aan te horen. Even de spanning uitblazen! Elke avond wandelen we een uurtje. We gaan net niet ,met de kippen op stok maar wel zo vroeg dat we de volgende dag weer aan kunnen. Ik weet het wij zijn samen. Het is eenvoudiger te organiseren. Maar mijn boodschap is: maak afspraken en neem tijd voor elkaar. En geniet van mooi momenten. Ik bied gratis een wandeling voor echtparen aan. (Even via het contactformulier aanvragen en op stap). Een vereenvoudigde versie van mijn georganiseerde dagen. Heerlijk samen koken. Een romantische avond plannen. Doe het! Begin elke dag je af te vragen wat vandaag je prioriteitenlijst is.

Moeders speciaal voor jullie een bemoediging. Wat een werk verzetten jullie! Ik heb bewondering voor jullie! Jullie zijn toppers! Dankzij jullie vele inzet kan het onderwijs aan jullie kinderen naast jullie andere taken doorgaan. Wat zullen de kinderen jullie jaren later dankbaar zijn! Als je dan eens terugblikt op deze situatie en je ze in gedachten mee terug neemt naar nu. Het vele mopperen wat nu voor moeders zo pijnlijk is als ze zo hun best doen is dan vergeten. Trouwens het kind is het een uur later al kwijt terwijl moeder er nog verdriet over voelt. Dat is ook de werkelijkheid in de bunker. Moeders ga eens in de serre staan en kijk verder, kijk omhoog! En bedenk dat elke moeder dobbert. Bij geen enkele moeder zal het thuisonderwijs met het huishouden, de contacten met gezins- en familieleden en de vele andere taken 100% kunnen. Loslaten is moeilijk voor de meeste moeders. Schuldgevoelens mogen plaatsmaken voor dankbaarheid dat je elke dag kracht en wijsheid krijgt. Leg jezelf geen onmogelijkheden op. Je houdt het nooit vol om maandenlang een dubbele klus te klaren. Begin er dan vandaag ook niet aan. Doe wat je kunt. Verdeel dat over de dag. Stel niet te hoge eisen! Zodra je dat doet gaat het vaak allemaal wat beter en makkelijker voor iedereen. Leer anders kijken!

Kom uit je bunker als de sfeer dat vraagt. In een geladen sfeer komen kinderen niet tot werken. Het heeft geen zin om dan door te zetten. En vraag om hulp van de leerkracht wanneer je er niet uitkomt.

Als oma en leerkracht heb ik elke dag een stukje mee mogen maken omdat mijn kleinkinderen hier om de beurt naar toe komen. Oma’s zijn vaak bezorgder als het gaat om veiligheid maar laconieker over de komende en gaande situaties omdat deze ons hele leven door wisselend zijn. Het leven heeft veel gebracht en veel genomen. Mag ik vanuit deze wat laconiekere houding ten aanzien van deze situatie wat meegeven? Vooral voor de gezinnen? Niet om het beter te weten maar om de spanning wat weg te nemen. Dit komt toch iedereen ten goede?

In veel gevallen denk ik dat sfeer in het gezin belangrijker is dan structuur. Wanneer structuur de hoogste prioriteit heeft dan kan dit ten koste gaan van de sfeer. Hier ontwikkelt zich een machtsstrijd tussen het kind en de ouder. Uit die sfeer moeten we weg blijven! Hier zijn alleen verliezers met pijn, schuld en verdriet als nasmaak. Wees nuchter. Een planning is handig maar loopt het vandaag niet dan kan het schoolwerk ook over de hele dag uitgestreken worden. Breek op tijd de planning en verbreek daarmee de negatieve sfeer. Ga iets leuks doen. Je maakt de afspraak dat je de taak die nu blijft liggen in de agenda wordt gezet voor morgen. Daar begin je dan morgen als eerste mee. Een agenda is sowieso handig net als een eigen werkplek voor elk kind. Dat geeft rust voor een kind. Spreek af dat het kind na elke taak even bij je komt. Beloon het kind met een compliment. Dan kan het kind naar de volgende taak. Niet elke taak na kijken. Je bent geen juf. Je kunt aan het einde van de dag vragen om inzicht in het werk.

Hoe houdt je de sfeer positief? Door samen niet te veel te focussen op schoolwerk. Er is veel meer! En leren is breder dan alleen de schooltaken. Die zijn maar een klein onderdeel van het leerproces.

Nog even: Creëer voor jezelf een eigen plekje om even alleen te kunnen zijn. Maak daar afspraken over met de kinderen. Leg uit waarom je dit nodig hebt, wees duidelijk over de lengte en gebruik die tijd om op te laden. Juffrouwen en meesters hebben ook hun pauzes. En kinderen leren dat grenzen stellen mag. Of dat geen levensles is!

Tijdens het werken met de kinderen moet je vechten om de verborgen agenda achterwege te laten. LAAT LOS! En als laatste maar niet het minst belangrijk: zorg voor een uitlaatklep, een praatpaal! Deel de dingen. Gedeelde smart is halve smart.

Enkele voorbeelden. Gebruik ze als een grabbelton. Neem eruit wat je kunt gebruiken. Tip 1 is: Begin de dag ruim op tijd. Dat geeft rust.

Gebruik Gods Woord aan het begin van elke dag en bidt samen zoals de dag ook op school begint. Verwerk de vertelling ook op een positieve manier. Op vele manieren wordt Gods Woord verteld door juffen en meesters. Hiervoor zijn voldoende mogelijkheden. Verwerking kan door middel van vragen stellen. Niet moeder stelt de vragen maar iedereen bedenkt een vraag voor de rechterbroer of – zus. Vraag van tevoren of het kind een kernwoord uit vertelling wil onthouden en bespreek die kort na. Geef van tevoren aan dat jullie ’s middags een kaart voor mensen in een tehuis gaan knutselen. Op deze kaart moet een Bijbeltekst komen. Welke tekst past bij deze vertelling? Koop kuikentjes. Ze zijn er nu volop en denk eens na over de gelijkenis die de Heere Jezus verteld op het moment dat Hij voor de poorten van Jeruzalem staat: Ik heb u bijeen willen vergaderen zoals een hen haar kuikens, maar u hebt niet gewild. Wat zegt dat in deze situatie? Laat een filmpje zien over de kip die de kuikens onder haar vleugels een veilige plaats geeft. Een plaats tegen alle gevaren van de grote buitenwereld. Zo luisteren kinderen vaak al beter. Ik ontdekte een mooie video voor kinderen en corona. Deze site (ABC van het geloof) heeft waardevolle informatie en vereenvoudiging van Bijbeltaal. Ook mooi voor een zondagmiddagvulling met de kinderen.

Biologie is een prachtig vak! In de lente valt veel te ontdekken. Soms spontaan. En juist dat spontane kan verrassend leuk zijn en voor gespreksstof zorgen. Gisteren was ik met de kleinkinderen bloemetjes aan het plukken. Madeliefjes en paardenbloemen. (Trouwens leuk voor bloemenkransjes maken of thee van te zetten. Beetje honing in de thee en je hebt een gezonde en natuurlijke thee) Op de paardenbloemen zaten twee vliegen te paren. Onze kleinzoon vroeg zich af wat er gebeurde. Een mooi gesprekje over Gods schepping en de onderhouding van de schepping volgt.

Wat te denken van lammetjes tellen? Verwonderen en rekenen kan in de natuur maar niet in de klas. Brandnetels plukken een recept opzoeken en brandnetelsoep maken. Zo lekker! Bloesem fotograferen en de bomen en de bloesem bij elkaar zoeken. Welk blad en welke vrucht hoort daarbij? Vogelgeluiden beluisteren en opnemen. Dan thuis een Quiz doen. Takken en allerlei materialen zoeken en zelf een muziekinstrument maken. Een lied over de lente erbij en klaar. Dat waren gym, biologie, rekenen, muziek….In korte tijd. Dit krijgen juffen en meesters niet voor elkaar.

Maak een leuk vaasje van klei. Pluk een bosje wildbloemen en verras iemand. Zet het vaasje met de bloemen bij iemand voor de deur. Doe er nog even een leuk kaartje aan en schrijf daar iets op.

Tussen de middag een picknick in de achtertuin. Een lekkere bowl van verse vruchten maken. Samen koekjes bakken en alles afwegen. Zo leren kinderen maten vanuit recepten en genieten van samenwerken.

Buiten kun je tafels leren door de antwoorden van de tafel op de tegels te zetten. Noem bijv. 5×5. Het kind moet naar de tegel met 25 springen. Wat te denken van jassen aan en buiten leren? Gewoon met de boeken en schriften naar buiten?

Handvaardigheid is ontwikkelen van creativiteit. Maak samen eens een mooie vlag voor mensen die in de zorg werken en op dit moment wel een beetje extra complimenten kunnen gebruiken. Hang de vlag op. Laat maar zien dat jullie blij zijn met de mensen die in de zorg werken of misschien maak je wel een vlag voor schoonmakers of winkelpersoneel. Maakt jullie school opdrachtjes aan de hand van het thema? Pak dan de duplo en de lego en ga bouwen over dit thema. Maak eens een leuke slinger voor in huis. Iedereen maakt een paar vlaggetjes van de slinger. Maak een complimentenboom. Elke dag hangen jullie een compliment voor iemand in de boom. Denk aan het evenwicht. Complimenten voor iedereen. Je kunt dit bewerken door na het ontbijt lootjes te trekken.

Gym is belangrijk voor de beweging van de kinderen. Doe dit regelmatig tussendoor zodat kinderen niet te lang achter elkaar op hun stoel of achter de computer zitten. Hier wat leuke tips voor een thuisgymles. Lekker naar buiten en samen wandelen kan met de gratis versie van mijn gezinswandeling.

Aardrijkskunde is leuk als je er een spel van maakt. Neem een atlas of een wereldbol. Zeg een werelddeel, een land, een provincie, een hoofdstad of een plaats. Laat de plaats opzoeken. Maak er een wedstrijd van. Wie heeft de meeste punten?

Voor de vrije momenten zijn er leuke oudhollandse spellen. Haal ze maar weer uit de oude doos.

Het oudere kind kan een driegangen menu samenstellen of een mooie taart maken. Laat ze maar een boodschappenlijstje maken binnen een bepaald budget en geef ze de vrijheid en daarna de complimenten. Complimenten zijn waardevol in deze tijd. Ze kosten niets en leveren veel op.

Laat elk lid van het gezin een presentatie maken over een actueel onderwerp en neem tijd om naar elkaar te luisteren. Neem de presentatie op en kijk alle presentaties nadat ieder een beurt heeft gehad eens na. Wat leer je veel van presenteren!

Het maken van een kwartetspel over corona of een ander onderwerp is leerzaam, leuk en tijd vullend.

Geef uw kind de opdracht een video op you tube te maken over een onderwerp (bijv. donatie en de nieuwe wet). Laat anderen kijken wat er verbeterd kan worden. Met anderen bedoel ik familie en vrienden. Geef zelf geen feedback tenzij het kind er om vraagt. Oudere kinderen en ouders zitten al op elkaars lip. Voorkom negatieve lading. Zorg na het maken voor het opslaan in een gesloten you-tube-kanaal. Het gaat om het leren en niet om het publiceren.

Succes maar vooral wijsheid, kracht en sterkte iedereen! ORA ET LABORA! 

Vriend(in) worden?

 

2 opmerkingen over “Coronabunker”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *